Att fota med analog systemkamera

Under några veckors tid så har vi fotat analogt på fotolektionerna. Och sedan framkallat filmrullarna i mörkerrummet.

Det första vi fick göra när vi hade fotat upp rullen var att sätta oss i ett kolsvart rum för att framkalla negativen. De är väldigt ljuskänsliga och får inte alls komma i kontakt med ljus. Sedan gick vi in i mörkerrummet. Där började vi med att göra en kontaktkopia av negativen på fotopapper. Sedan valde vi ut bild efter bild som vi ville framkalla och gjorde samma process på alla.

Kontaktkopia:


Testbilder gjordes i massor för att få rätt ljus. Vi belyste med olika tider. Tillslut fann man det ljuset som kändes bäst.

Såhär kan en testbild se ut:

Det här är belyst 3, 6 och 9 sekunder

På den här bilden använde jag mig utav filter. Det gör så att de vita och svarta delarna blir starkare. Den här bilden är belyst i 11sek och med hårdaste filtret.

Utan filter:


Med filter:






Och så några andra bilder. Där jag också gjort testlappar för att nå bästa resultatet:










Och slutligen en bild som Erika har tagit, men som jag har framkallat:





Kommentarer
Postat av: Catrin Engman

Jättebra arbete med analogt foto Sanna!! Fina bildexempel och personlig text!

2011-03-14 @ 16:21:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0